Załącznik nr 2 do chwały nr 06/2014 Rady Krajowej z dnia 07.06.2014r.
NOWY STATUT
POLSKIEJ FEDERACJI STOWARZYSZEŃ ZAWODÓW NIERUCHOMOŚCIOWYCH
Rozdział I
Nazwa, charakter, siedziba i teren działania.
§1.
Tworzy się związek stowarzyszeń zawodów nieruchomościowych pod nazwą:
„POLSKA FEDERACJA STOWARZYSZEŃ ZAWODÓW NIERUCHOMOŚCIOWYCH” zwany w dalszej części Statutu „Federacją”.
§2.
Federacja jest dobrowolnym związkiem regionalnych i krajowych stowarzyszeń zrzeszających specjalistów w zakresie obsługi rynku nieruchomości, w tym osoby posiadające licencje i uprawnienia zawodowe.
§3.
Federacja jest organizacją społeczną działającą z upoważnienia, na rzecz i w interesie sfederowanych stowarzyszeń.
§4.
Terenem działania Federacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą jej władz jest miasto Warszawa.
§5.
Federacja może być członkiem innych organizacji krajowych i zagranicznych.
§6.
- Federacja opiera swoją działalność na pracy społecznej osób zrzeszonych
w organizacjach członkowskich. - Federacja może zatrudniać pracowników dla prowadzenia spraw statutowych na ogólnie przyjętych zasadach.
§7.
Federacja używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku: „Polska Federacja Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych” i innych ustalonych przez władze Federacji.
Rozdział II
Cele, zadania i formy działania.
§8.
Celem Federacji jest tworzenie profesjonalnej obsługi rynku nieruchomości przez zawody nieruchomościowe, jego rozwój i sprawne funkcjonowanie oraz dbałość o przestrzeganie na tym rynku zasad etyki zawodowej.
§9.
- Federacja realizuje swoje cele poprzez:
a) działania na rzecz standaryzacji przepisów w zakresie obsługi nieruchomości poprzez, wydawanie publikacji,
b) organizację szkoleń służących rozwojowi i usprawnianiu obsługi rynku nieruchomości,
c) współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej w celu stworzenia warunków do rozwoju rynku nieruchomości i jego funkcjonalności,
d) propagowanie nowych technologii w budownictwie poprawiających warunki eksploatacji nieruchomości,
e) organizowanie i prowadzenie na rzecz członków Federacji doradztwa prawnego, ekonomicznego, technicznego i organizacyjnego,
f) współpracę z innymi Federacjami i organizacjami w zakresie rynku nieruchomości,
g) udział w pracach organizacji międzynarodowych,
h) organizowanie międzynarodowych i krajowych wystaw, targów, seminariów związanych z obsługą rynku nieruchomości,
i) propagowanie zasad etyki zawodowej i czuwanie nad ich
- Federacja może prowadzić działalność gospodarczą przeznaczając dochód z niej na realizację celów statutowych.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§10.
Członkowie Federacji dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających.
§11.
Członkiem zwyczajnym może być stowarzyszenie krajowe i regionalne przyjęte uchwałą Rady Krajowej Federacji na podstawie pisemnej deklaracji i statutu.
§12.
Członek zwyczajny ma prawo do:
- udziału swoich przedstawicieli we władzach Federacji i innych organach kolegialnych powoływanych przez te władze,
- inspirowania działań Federacji i korzystania z doświadczeń organizacji w niej zrzeszonych,
- korzystania z pomocy Federacji w zakresie:
1) realizacji własnych celów statutowych,
2) innych uprawnień wynikających z niniejszego statutu.
§13.
Członek zwyczajny ma obowiązek:
1) współdziałania w realizacji celów Federacji,
2) przestrzegania i realizacji postanowień statutu Federacji, uchwał i decyzji władz Federacji,
3) uczestniczenia w między stowarzyszeniowych formach współpracy w ramach Federacji,
4) terminowego wnoszenia składki członkowskiej.
§14.
Członkiem wspierającym może być każdy podmiot popierający działalność Federacji przyjęty uchwałą Rady Krajowej Federacji.
§15.
Członek wspierający ma prawo do:
- korzystania z pomocy organizacyjnej i usług Federacji według zasad określanych każdorazowo w uchwale o przyjęciu członka,
- inspirowania działań Federacji i korzystania z doświadczeń zrzeszonych w niej organizacji.
§16.
Członek wspierający ma obowiązek wnoszenia na rzecz Federacji wpłat uzgodnionych
i określonych każdorazowo w uchwale o przyjęciu członka.
§17.
- Utrata statusu członka zwyczajnego następuje w przypadku:
a) złożenia pisemnego oświadczenia o wystąpieniu członka z Federacji,
b) rozwiązania stowarzyszenia,
c) wykluczenia na skutek nie wywiązywania się członka z obowiązków określonych w niniejszym statucie na podstawie uchwał Rady Krajowej Federacji.
- Utrata statusu członka wspierającego następuje w przypadku:
a) wystąpienia członka z Federacji,
b) śmierci lub utraty praw publicznych przez osoby fizyczne,
c) likwidacji lub upadłości,
d) wykluczenia na skutek nie wywiązywania się członka z obowiązków określonych w niniejszym statucie na podstawie uchwał Rady Krajowej Federacji.
Rozdział IV
Władze Federacji.
§18.
Władzami Polskiej Federacji Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych są:
a) Rada Krajowa,
b) Zarząd,
c)Komisja Rewizyjna.
§19.
- W skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie członkowie stowarzyszeń zrzeszonych w Federacji i terminowo płacących składki członkowskie.
- Wybory do Zarządu i Komisji Rewizyjnej odbywają się w sposób tajny.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa trzy lata.
- Funkcje Prezydenta Federacji i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej mogą być pełnione przez te same osoby nie dłużej niż dwie kadencje.
§20.
- Członkami Rady Krajowej są osoby upoważnione przez sfederowane stowarzyszenia będące członkiem zwyczajnym Federacji w liczbie dwóch przedstawicieli na każde Stowarzyszenie oraz dodatkowo po jednym przedstawicielu na każdą rozpoczętą setkę członków zwyczajnych tych stowarzyszeń ponad liczbę stu członków.
- Radę Krajową zwołuje Zarząd co najmniej dwa razy w roku. Zebranie sprawozdawcze Rady Krajowej zwołuje Zarząd nie później niż do końca miesiąca czerwca.
- W Zebraniu sprawozdawczym winna uczestniczyć co najmniej połowa członków Rady Krajowej uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie, który może być wyznaczony o pół godziny później tego samego dnia, Rada Krajowa może skutecznie obradować bez względu na liczbę uczestników.
- W Zebraniu wyborczym musi uczestniczyć co najmniej połowa członków Rady Krajowej uprawnionych do głosowania.
- Zwołanie Nadzwyczajnego Posiedzenia Rady Krajowej może odbyć się na wniosek co najmniej 1/5 członków zwyczajnych Federacji lub Zarządu Federacji. Zarząd zobowiązany jest zwołać Radę Krajową w terminie jednego miesiąca, a jeśli tego nie uczyni obowiązek zwołania Rady Krajowej w terminie kolejnego miesiąca spoczywa na Komisji Rewizyjnej.
- Federacja powiadamia drogą elektroniczną Stowarzyszenia o terminie i miejscu posiedzenia wraz z proponowanym porządkiem obrad i niezbędnymi materiałami związanymi z przedmiotem posiedzenia na co najmniej 21 (dwadzieścia jeden) dni przed datą zwołania posiedzenia i na co najmniej 7 (siedem) dni w przypadku zwołania Rady Krajowej w trybie określonym w ust. 5,
- Stowarzyszenia zobowiązane są do wyznaczenia przedstawicieli na Radę Krajową i powiadomienia ich o terminie i miejscu posiedzenia, wraz z proponowanym porządkiem obrad i niezbędnymi materiałami związanymi z przedmiotem posiedzenia.
§21.
Do kompetencji Rady Krajowej należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności programowej oraz planu finansowo gospodarczego Federacji,
- wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- odwoływanie członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji odbywa się w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów oddanych przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.,
- przyjmowanie sprawozdań z działalności Federacji i udzielanie absolutorium Zarządowi,
- nadawanie i pozbawianie członkostwa Federacji,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- podejmowanie decyzji o nabywaniu i zbywaniu oraz obciążaniu majątku nieruchomego Federacji,
- zatwierdzanie regulaminu działania Rady Krajowej, Zarządu Federacji i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie zmian w statucie,
- rozstrzyganie odwołań od decyzji Zarządu Federacji,
- zatwierdzanie godła, pieczęci, odznak członkowskich i legitymacji członkowskich,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Federacji,
- podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa w organizacjach krajowych i zagranicznych.
§22.
- Rada Krajowa wybiera:
a) Zarząd składający się z Prezydenta Federacji, Wiceprezydenta i trzech członków Zarządu,
b) Komisję Rewizyjną składającą się z Przewodniczącego i dwóch członków.
- Zasady i tryb wyboru Zarządu Federacji i Komisji Rewizyjnej określa „Ordynacja Wyborcza” stanowiąca załącznik do niniejszego statutu.
§23.
- Do kompetencji Zarządu należy:
a) reprezentowanie na zewnątrz Federacji i składanie w jej imieniu oświadczeń woli,
b) kierowanie całokształtem działalności Federacji zgodnie z postanowieniami statutu, uchwałami i wnioskami Rady Krajowej,
c) opracowywanie projektów działalności programowej Federacji oraz planu finansowo gospodarczego Federacji,
d) zarządzanie majątkiem i funduszami Federacji,
e) opracowywanie projektów godła, pieczęci Federacji, odznak członkowskich i legitymacji członkowskich,
f) powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych oraz zatwierdzanie ich składu,
g) nadzór nad pracą biura Federacji, uchwalanie regulaminów wewnętrznych.
- W przypadku rezygnacji, śmierci lub utraty praw publicznych w trakcie kadencji osoby będącej członkiem Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, Zarząd zobowiązany jest do zwołania w terminie dwóch miesięcy Rady Krajowej celem uzupełnienia składu Zarządu lub składu Komisji Rewizyjnej.
- Jeżeli sytuacja, o której mowa w ust. 2 dotyczy Prezydenta Federacji, funkcję tę do czasu powołania nowego Prezydenta przez Radę Krajową pełni Wiceprezydent.
- Do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu Federacji umocowane są działające łącznie dwie osoby ze składu Zarządu.
§24.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezydenta Federacji i powinny odbywać się nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Zarząd i Komisja Rewizyjna winni otrzymać zawiadomienia o terminie i miejscu posiedzenia wraz z proponowanym porządkiem obrad na co najmniej 14 (czternaście) dni przed datą zwołania posiedzenia.
§25.
- Do wykonywania czynności statutowych Zarząd zatrudnia Dyrektora Biura.
- Biuro Federacji wykonuje zadania Federacji w okresach pomiędzy posiedzeniami Zarządu zgodnie z regulaminem działania uchwalonym przez Zarząd.
§26.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
1) sprawowanie kontroli nad całokształtem działalności Zarządu Federacji pod względem zgodności z przepisami prawa, postanowieniami statutu i uchwałami Rady Krajowej,
2) przedstawianie Radzie Krajowej sprawozdań z oceny działalności Zarządu Federacji i zgłaszanie Zarządowi wniosków wynikających z przeprowadzonej kontroli.
- Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę działalności Zarządu Federacji nie rzadziej niż raz w roku.
- Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie Krajowej opinię do sprawozdania z działalności Zarządu oraz przedstawia wniosek w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium za miniony rok.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z kontroli.
- Przedstawiciel Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§27.
- Władze Federacji wyrażają swoje stanowisko w formie uchwał.
- Uchwały władz Federacji zapadają zwykłą większością głosów oddanych przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, o ile statut nie stanowi inaczej.
- We wszystkich głosowaniach jednemu uprawnionemu do głosowania przypada jeden głos.
- Głosowania są jawne o ile statut nie stanowi inaczej.
- Użyte w niniejszym statucie pojęcia oznaczają:
a) głosy oddane – głosy ZA, PRZECIW i WSTRZYMUJĄCE SIĘ,
b) zwykła większość głosów – przewaga głosów ZA nad ilością głosów oddanych PRZECIW,
c) bezwzględna większość głosów liczba głosów ZA, większa od sumy głosów PRZECIW i WSTRZYMUJĄCYCH SIĘ,
d) kwalifikowana większość głosów – uzyskanie wskazanej ułamkiem ilości głosów ZA.
§28.
- Z wszelkich posiedzeń władz Federacji sporządza się protokół podpisany przez przewodniczącego posiedzenia i protokolanta.
- Protokół zawiera informację o prawidłowości zwołania posiedzenia, jego zdolności do podejmowania uchwał, treści uchwał i wynikach poszczególnych głosowań.
Do protokołu dołącza się listę obecności.
Rozdział V
Fundusze i majątek Federacji.
§29.
Majątek Federacji stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§30.
Na fundusze Federacji składają się:
- wpływy uzyskane ze składek członkowskich,
- dochody z nieruchomości i ruchomości będące w posiadaniu Federacji,
- dotacje, subwencje, darowizny i zapisy,
- wpływy z działalności gospodarczej Federacji prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów.
§31.
Fundusze, o których mowa w § 30 wydatkowane są przez Zarząd Federacji zgodnie z przyjętym planem finansowo gospodarczym.
Rozdział VI
Zmiany Statutu i rozwiązanie się Federacji.
§32.
- Uchwały w sprawie zmian statutu lub rozwiązania Federacji podejmuje Rada Krajowa kwalifikowaną większością 2/3 głosów oddanych przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu Federacji winna określać przeznaczenie majątku Federacji i w tym zakresie podlega zatwierdzeniu przez organ rejestracyjny.
- Sprawy zmiany statutu lub rozwiązania Federacji muszą być umieszczone w porządku obrad Rady Krajowej i doręczone stowarzyszeniom członkowskim na co najmniej 21 (dwadzieścia jeden) dni przed datą zwołania posiedzenia z podaniem treści proponowanych zmian statutu.
Rozdział VII
Uchwalanie Statutu
§33.
Statut Federacji uchwalony został przez pełnomocnych przedstawicieli sfederowanych stowarzyszeń w dniu 7 czerwca 2014 roku.
Załącznik do
Statutu Polskiej Federacji Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych
Ordynacja Wyborcza
§1.
Władze Federacji stanowią:
- Rada Krajowa,
- Zarząd Federacji składający się z Prezydenta, Wiceprezydenta i trzech członków Zarządu.
- Komisja Rewizyjna składająca się z Przewodniczącego i dwóch członków.
§2.
Zarząd i Komisja Rewizyjna Federacji wybierane są na okres trzech lat.
§3.
Rada Krajowa wybiera w głosowaniu tajnym Prezydenta, Wiceprezydenta, trzech członków Zarządu, Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i dwóch członków Komisji Rewizyjnej.
§4.
- Wybór Prezydenta, Wiceprezydenta i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wymaga uzyskania bezwzględnej większości głosów oddanych przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Głosowanie na Prezydenta i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej odbywa się oddzielnie spośród zgłoszonych kandydatów.
- Głosowanie na Wiceprezydenta odbywa się oddzielnie spośród zgłoszonych kandydatów.
§5.
- Głosowanie na członków Zarządu odbywa się jednocześnie spośród zgłoszonych
kandydatów. - Członkami Zarządu zostają kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów oddanych przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§6.
- Głosowanie na członków Komisji Rewizyjnej odbywa się jednocześnie spośród zgłoszonych kandydatów.
- Członkami Komisji Rewizyjnej zostają kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów oddanych przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
Statut został zatwierdzony przez
Radę Krajową Polskiej Federacji Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych
w dniu 7 czerwca 2014 roku.